Fruit

Fruit is niet alleen lekker maar heeft ook vele gezondheidsvoordelen.
Fruit levert weinig calorieën maar wel veel goede voedingsstoffen zoals
vitamines, mineralen, voedingsvezels en antioxidanten. Het eten van fruit wordt geassocieerd met diverse gunstige effecten op de gezondheid 
waaronder een verlaagd risico op allerlei ziektes. Het advies luidt om 2
porties fruit per dag te eten, dat is zo’n 200 gram. Het beste is om af te
wisselen, dit omdat nutriëntensamenstelling van elk soort fruit varieert.
Door af te wissellen krijg je alle belangrijke voedingsstoffen binnen 

Peren, appels, aardbeien en kersen worden in Nederland buiten gekweekt
daarom staan deze bovenaan het lijstje van meest duurzame fruitsoorten.
Je kunt natuurlijk ook voor fruitsoorten kiezen die in Zuid-Europa zijn
gekweekt. Omdat deze soorten fruit met een vrachtwagen of schip worden
vervoerd hebben ze een lage klimaatbelasting. Onderstaand  de soorten fruit
die het hele jaar door een duurzame keuze zijn en jou voorzien in de nodige
vitamines en mineralen.

Fruitkalender


Januari
Appelen, Bananen, Mandarijnen, Mango, Peren, Pompelmoes, Sinaasappels

Februari
Appelen, Bananen, Mandarijnen, Mango, Peren, Pompelmoes, Sinaasappels

Maart
Appelen, Mango, Pompelmoes, Rabarber, Sinaasappels

April
Mango, Pompelmoes, Rabarber, Sinaasappels

Fruitspiesje

Tip

200 gram fruit lijkt misschien een hele opgave om te eten op een dag
maar dat valt echt mee als je het verdeelt over verschillende eetmomenten.
Je komt al vrij snel aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Bijvoorbeeld:

  • Ontbijt met een banaantje door de yoghurt (=140 gram)
  • Een kiwi (=75 gram) bij de lunch
  • Op de dag een mandarijn (=60 gram zonder schil) 

Om er een beetje zicht op te houden hoeveel je hebt gegeten:
Een portie van 80 gram staat gelijk aan een klein stuk fruit 

Mei
Mango, Pompelmoes, Rabarber, Sinaasappels aardbeien, ananas, appel, banaan, grapefruit, sinaasappel, Ananas

Juni
Aardbeien, Abrikozen, Frambozen, Kersen, Kruisbessen, Nectarines, 
Perziken, Rabarber, Rode bessen, Sinaasappels, Zwarte bessen

Juli
Aardbeien, Abrikozen, Appels, Bramen, Blauwe bessen, Frambozen, Kersen,
Kruisbessen, Mango, Nectarines, Perziken, Rabarber, Rode bessen, Zwarte bessen, 

Augustus
Aardbeien, Abrikozen, Appels, Bramen, Blauwe bessen, Druiven, Frambozen, Kersen, Kruisbessen, Druiven, Meloen, Nectarine, Peren, Perziken, Pruimen, Vijgen, Zwarte bessen

September
Appels, Bananen, Bramn, Druiven, Frambozen, Kiwi, Mango, Meloenen,  Nectarines, Peren, Perziken, Pompelmoes, Pruimen

Oktober
Appels, Bananen, Bramen, Druiven, Frambozen, Kiwi, Mandarijnen, Mango,
Meloenen, Pompelmoes

November
Appels,Bananen, Druiven, Kiwi, Mandarijnen, Mango, Peren, Pompelmoes,
Sinaasappels

December
Appels, Bananen, Druiven, Kiwi, Mandarijnen, Mango, Peren, Pompelmoes,
Sinaasappel