Alternatieve suikers gezonder dan kristalsuiker?

Suiker alternatieven

Zijn de “gezonde’alternatieve” voor suiker gezonder dan de gewone kristalsuiker?

Soms wordt vermeld dat alternatieve suikers gezonder zijn dan geraffineerde kristalsuiker. Dit, omdat ze vitaminen en mineralen bevatten. Maar de portie waar het hier om gaat bevat zulke minimale hoeveelheden dat het niet opweegt tegen de vele nadelige effecten van (te hoge) suikerinname. Ook ‘gezonde suikers’ bevatten calorieën, gemiddeld evenveel als kristalsuiker (1 el — 60 calorieën).

Glycemische index (GI)
Alternatieve suikervervangers hebben een lagere glycemische index, gemiddeld zo rond de 30-35. Reguliere (geraffineerde) witte suiker heeft een hoge glycemische index (68). Suikers en andere producten met een lage Glycemische Index (GI) worden langzamer door het lichaam opgenomen wat er voor zorgt dat de beschikbare energie gelijkmatiger wordt gebruikt, zonder dat jouw lichaam deze op hoeft te slaan als lichaamsvet.

Suikers vermijden is het gezondst
Alle vormen van toegevoegde suikers vermijden is het beste, geraffineerd, ongeraffineerd, natuurlijk of onnatuurlijk dat maakt niet uit. Het beste bij zoete trek zijn voedingsmiddelen die van nature suikers bevatten, zoals fruit. Fruit bevat van nature suiker maar zit ook boordevol met vitamines, mineralen en voedingsvezels.

Calorieën overzicht van populaire suiker alternatieven

Gezonde suikervervanger